Danselaboratoriet startet som et pilotprosjekt år 2001, og ble fra høsten 2003 et fast tilbud under Tilrettelagt Fritid i Kulturenheten i Trondheim Kommune. I 2021 ble Danselaboratoriet og «søstergruppen» Danseteateret (tidligere under Seniorkultur Kulturenheten i Trondheim Kommune) overført til DansiT – Koreografisk senter.
Under kan du lese årlige sammendrag som beskriver hvordan Danselaboratoriet har utviklet seg.
Et pilotprosjekt under navnet ”Mixed Ability Group” startet opp i regi av Inclusive Dance Company v/ Tone Pernille Østern. Pilotprosjektet ble støttet av Kultur & Fritid, Strinda distrikt, Trondheim kommune.
Ingen virksomhet. Tone Pernille Østern skriver forskningsplan ved Teaterhögskolan i Helsingfors for å starte opp gruppen igjen som et forskningsprosjekt i dansekunst.
År 2003 startes gruppen på nytt, både som en kunstnerisk gruppe og som feltarbeid for Østerns PhD-studier i dansekunst. Gruppen får navnet Danselaboratoriet. Fra høsten 2003 fungerer Danselaboratoriet på regelmessig basis. Kunstnerisk leder er Tone Pernille Østern.
Gruppen blir et tilbud under Kultur & fritid, Strinda distrikt, Trondheim kommune.
Gruppen jobber kun med improvisasjon fram til våren 2005, da den første forestillingen «Fotografens øyeblikk» skapes.
Kunstnerisk leder er Tone Pernille Østern. Gruppen holder til i lokaler på Tempe Bydelshus.
Danselaboratoriet blir et satsningsprosjekt innenfor den nye Kulturenheten, Trondheim kommune. Danselaboratoriet tilhører avdelingen Tilrettelagt fritid.
Forestillingen «Ønskes:kjærlighet» skapes og vises gjennom Den kulturelle spaserstokken.
Tone Pernille Østern er kunstnerisk leder og koreograf. År 2007 samarbeider Danselaboratoriet for første gang med PAS dansekompani, et samarbeid som gjentas flere år. Forestillingen «Kodenavn DANS» skapes.
Susanne Rasmussen er kunstnerisk leder og koreograf for Danselaboratoriet. Hun skaper forestillingen «Body Bending» for gruppen i samarbeid med PAS dansekompani. Forestillingen vises som en del av MultiPlié dansefestival våren 2008.
Tone Pernille Østern skriver PhD om Danselaboratoriet på heltid.
Tone Pernille Østern er kunstnerisk leder og koreograf.
Årets prosjekt består av å skape dansefilmen «Café Burlesque». Filmen vises som en del av forestillingen «Kropp a’long» som skapes i samarbeid mellom Danselaboratoriet, Danseteateret55+ og PAS dansekompani. Forestillingen vises gjennom Den kulturelle spaserstokken.
Våren 2009 flytter Danselaboratoriet fra Tempe helse- og velferdssenter til DansiTs nye produksjonslokaler for dans på Svartlamon.
Mari Flønes er kunstnerisk leder og koreograf. Tone Pernille Østern deltar som medkoreograf og danseforsker, tilknyttet Program for lærerutdanning ved NTNU.
Høsten 2009 disputerer Østern i dansekunst ved Teaterakademin i Helsingfors med avhandlingen Meaning-making in the Dance Laboratory. Exploring dance improvisation with differently bodied dancers.
Danselaboratoriet skaper forestillingen «SPAGAT», med koreografi av Flønes og Østern. Forestillingen vises som en del av MultiPlié dansefestival 2010.
Ingeborg Dugstad Sanders er kunstnerisk leder og koreograf. Tone Pernille Østern deltar i gruppen som medkoreograf og danseforsker, tilknyttet Program for lærerutdanning ved NTNU.
Danselaboratoriet skaper forestillingen «Den indiske prinsesse» i samarbeid med Danseteateret55+ og DansiT. Koreografer er Ingeborg Dugstad Sanders, Arnhild Staal Pettersen og Tone Pernille Østern.
Tone Pernille Østern går inn i sitt siste år som kunstnerisk leder og koreograf.
Høsten 2011 gjenopptar Danselaboratoriet forestillingene «Den indiske prinsesse» og «SPAGAT«. Den indiske prinsesse settes opp i forbindelse med det NTNU- eide prosjektet «India 2011». «SPAGAT» vises for skoleelever, i regi av Den kulturelle skolesekken i Sør- Trøndelag fylke og Trondheim kommune.
Våren 2012 viser Danselaboratoriet forestillingen «Søtt, surt og fortalt» sammen med Danseteateret 55+. Forestillingen settes opp i forbindelse med Multiplié dansefestival 2012. Koreografene er Tone Pernille Østern og Arnhild Staal Pettersen.
Ingeborg Dugstad Sanders tar over som kunstnerisk leder.
Høsten 2012 består av improvisasjon, lek, og eksperimentering med dans.
Våren 2013 gjør Danselaboratoriet dansestunts rundt om i Trondheim i samarbeid med Danseteateret 55+. Dansestuntene utføres i forbindelse med den internasjonale Dansens Dag 29. april.
Danselaboratoriet samarbeider igjen med Danseteateret 55+, og skaper forestillingen «PERFECT (im)PERFECTIONS – stories untold», et bestillingsverk for Multiplié 2014 med koreograf Philip Channells fra Dance Integrated Australia, og med rapper og tekstforfatter Trond Wiger og musiker og lydkunstner Arnfinn Killingtveit som medskapende kunstnere og utøvere.
Høsten 2104 skaper Danselaboratoriet koreografien «Du & du», som fremføres med tilhørende foredrag på Peder Morset folkehøgskole, som et bidrag til Demokratibudstikka.
Våren 2015 skapes forestillingen «Stol på meg», som vises som studiovisning på DansiT på Svartlamodagen før premiere på Kortreist dansefestival på Inderøy.
Det «gamle» Danselaboratoriet under ledelse av Ingeborg D. Sanders kaller seg nå et dansekompani / Danselaboratoriet 1. Samtidig etableres en gruppe for nybegynnere / Danselaboratoriet 2 som ledes av Nina T. Aune. Høstsemesteret går med til eksperimentering med dans, og vårsemesteret avsluttes med studiovisning på DansiT.
Høsten 2015 viser kompaniet «Stol på meg» i flere sammenhenger; under støttekonsert for Nepal på Byscenen, som dobbeltforestilling med Danseteateret 55+ i Verkstedhallen, og som innslag for temakveld for fritidsassistenter ved Tilrettelagt Fritid / Kulturenheten på DansiT. I tillegg skaper de et eget innslag for Kulturenhetens 10-års jubileum på Torvscenen.
Våren 2016 er kompaniet med i nok et bestillingsverk med gjestekoreograf produsert i samarbeid med DansiT. Denne gangen er det koreografen Mia Habib som skaper forestillingen «En sang fra oss…» sammen med danserne Cecilie Lindeman Steen og Ingunn Rimestad, Danselaboratoriets kompani, Danseteateret 55+ og musikerne Siri Gjære og Tor Haugerud. Forestillingen turnerer gjennom Den kulturelle spaserstokken, og vises på Multipliè Dansefestival.
Danselaboratoriets kompani opptrer med ulikt repertoar på Kulturnatt, Sjiraffenfestivalen og Årskonferansen Aktiv Ung 2017.
Begge gruppene opptrer på Torvscenen under Dansens Dager, og kompaniet øver inn Dansens Dager-dansen 2017 som fremføres på Nedre Elvehavn.
I tillegg skaper de to gruppene hvert sitt bidrag til en felles studiovisning i DansiTs lokaler før jul og på slutten av vårsemesteret.
Høstsemesteret 2017 skaper Danselaboratoriets kompani koreografien «Spaces / Traces». Den vises på Temadag for vernepleiestudenter ved NTNU, Fagkongress i Ergoterapi (i samarbeid med ISAK danser-kompaniet), og på juleavslutning sammen med Danselaboratoriet 2 sin koreografi «Minner om…».
Våren 2018 feirer Danselaboratoriet og Danseteateret sitt 15 års jubileum med utstillingen «Danselaboratoriet og Danseteateret – improvisasjon, koreografi og kunstnerisk utviklingsarbeid gjennom 15 år» på Kunsthall Trondheim under Multiplié dansefestival.
Vårsemesteret avsluttes med studiovisning av begge Danselaboratoriets grupper på DansiT.
Danselaboratoriets to gruppes slås sammen til en stor gruppe under ledelse av Ingeborg Dugstad Sanders (kunstnerisk leder) og Nina Therese Aune / Anna Thu Schmidt (pedagog og produsent).
Dette semesteret er Danselaboratoriet med på dansefilmen «Hele Trondheim danser» i regi av prosjektet TILT v. Panta Rei Danseteater. I tillegg skaper gruppa koreografien «Talltull» som vises på Temadag for vernepleiestudenter ved NTNU, temakveld ved Tilrettelagt Fritid / Kulturenheten på ISAK, og som innslag på Sirkus Shopping i forbindelse med filmpremiere i regi av TILT. Semesteret avsluttes med studiovisning av en utvidet versjon av «Talltull».
Våren 2019 er Danselaboratoriet med i et kunstnerisk utviklingsprosjekt produsert av DansiT; filmen «Yet still, we rise» av kompaniet fieldworks. Filmen har premiere under Multiplié dansefestival i april 2019. Videre arbeider kompaniet med Dansens Dager-dansen 2019; «Transporteringsdans» – en leken danseform skapt av Dansens Dager-ambassadør Martin Slaatto, som vi fremfører på Sirkus Shopping 27. april. Mot slutten av semesteret starter arbeidet med en ny forestilling med tema «hjem», og noe av dette materialet vises som kunstnerisk innslag på avslutning for 3. klasse på vernepleie ved NTNU.
Høsten 2019 gjør Danselaboratoriet installasjonen «ON DISPLAY GLOBAL» som filmes på Rosendal Teater. Videre arbeider vi med flere koreografier til forestillingen «Hjem, kjære hjem». Forestillingen vises i to ulike utgaver under Sjiraffenfestivalen og på Torvscenen i Trondheim sentrum under Julemarkedet.
Våren 2020 har Danselaboratorier besøk av praktikant Jenneke de Beer, som leder første del av semesteret som en del av en utveksling fra dansepedagogstudiet ved Artez University of the Arts i Nederland. Videre er planen å gjøre en helaftens forestilling av «Hjem, kjære hjem» på Rosendal Teater, men restriksjonene pga. covid 19 gjør at dette ikke er mulig. Istedenfor blir det hjemmeoppgaver og undervisning over zoom, og vi lager en film og medfølgende instruksjonsvideo av koreografien «Sjef i eget hjem» som en feiring av Dansens Dager 2020.
Høsten 2020 kan vi gå tilbake til fysisk undervisning på DansiT. Frem mot høstferien nyter vi å eksperimentere med ulike oppgaver sammen i dansesalen. Videre er det fullt fokus på gjenopptakelse og videreutvikling av materiale til «Hjem, kjære hjem», som spilles som en helaftens forestilling på Rosendal Teater like før jul.
Våren 2021 er smittesituasjonen mer ustabil, og tiltakene gjør at vi får prøvd oss på flere nye formater. Fra januar til begynnelsen av mars skjer all aktivitet på zoom, og vi utforsker nye verktøy som gruppearbeid i «zoom-rom». Fra mars kan vi komme i gang med fysisk trening i salen, men må dele oss i to grupper. I slutten av april spiller vi inn en liten film der vi improviserer over Dansens Dager dansen 2021. I mai må vi tilbake til zoom, men når vårværet slår til får vi også prøvd oss på utendørs-øving på Marinen.